Extracorporeal Shockwave-Therapie

INTRO

• →  Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie.
  • →  Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
  • →  Uitstekend therapiesucces na slechts 2 tot 4 behandelingen.
  • →  Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen.
  • →  Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen.
  • →  Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • →  Dankzij Shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

HIELSPOOR

1. Shockwave in uw praktijk De shockwave-therapie wordt gegeven in deze praktijk. De meeste zorgverzekeraars vergoeden de behandeling nog niet, ondanks goede resultaten. De intake en de eerste shockwavebehandeling hoeft u niet voor te betalen. Vanaf de tweede behandeling shockwave betaalt u € 20 per keer. Landelijk wordt er tussen de € 35 en € 65 euro gerekend.

SCHOUDERPIJN

Indicaties:

• →  Fascitis plantaris of hielspoor.
  • →  Tennis- en golfelleboog (Epicondilitis).
  • →  Schouderpeesontstekingen en verkalkingen.
  • →  Peesontstekingen in knie of lies.
  • →  Littekenweefsel in de spier (spierscheur).
  • →  Beenvliesontsteking (periositis).
  • →  Achillespeesontstekingen.
  • →  Triggerpoints in rug- en nekspieren.

SPRINGERSKNIE

Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut of arts het pijngebied door palpatie op basis van de indicaties van de pijn door de patiënt. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn gevonden, wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave-impulsen.   Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling in het pijngebied en de doorbloeding. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanismen van het lichaam. Kortom, shockwave activeert de eigen genezingskracht van het lichaam.

LAGE RUGKLACHTEN

Er zijn talloze patiënten die chronische pijn hebben en al het mogelijke hebben geprobeerd om ervan verlost te raken, zoals injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz. Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat Shockwave therapie vaak erg goede resultaten geeft. Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of van de slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken. Extracorporeal shockwave-therapie (ESWT) wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan bij ESWT de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingssessies.